گرمایش گلخانه بدون گاز با چند روش ساده

گرمایش گلخانه بدون گاز

گرمایش گلخانه بدون گاز با چند روش ساده

یکی از مهمترین کارها در راه اندازی گلخانه عایق بندی آن است زیرا گیاهان حساس به دما هستند و گرمایش گلخانه یکی از مهمترین کار ها محسوب می شود و در صورتی که سیستم عایق بندی مناسب نباشد حتما اتلاف گرمایی خواهد داشت و در راستای اتلاف گرمایی دمای نا متعادل و هزینه ی بیشتر برای گرمایش محیط گلخانه را به دنبال خواهد داشت. پس این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که برای مقابله با سرما در محل گلخانه خود، نیاز به حفظ دمای بالاتر داشته باشید.

به طور کلی هدف از راه اندازی گلخانه کنترل دما و رطوبت در آن محیط است و باید به گونه ای ساخته شود که حداکثر میزان دما و رطوبت را در خود حفظ کرده و از هدر وقت آن جلوگیری کند. در این صورت با هزینه سوخت پایین می توان گلخانه را گرم کرد و انواع محصولات را با کمترین هزینه پرورش داد. 

در عایق بندی گلخانه فاکتور های بسیاری تاثیر گذار خواهد بود که یکی از  آنها مرغوبیت متریال استفاده شده می باشد که یکی از موارد پر استفاده در سیستم های عایق بندی پلی کربنات می باشد. قبل از خرید متریال و لوازم عایق کاری، از کیفیت و مهر و موم پلی کربنات اطمینان حاصل کنید. همچنین باید توجه کنید که چگونه میخواهید سیستم عایق بندی و چهارچوب خود را بسازید.

پس به طور کلی استفاده از گلخانه برای کشت محصولات کشاورزی و حتی گل ها و گیاهان زینتی در بسیاری از مناطق مرسوم بوده و به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی در بسیاری از مناطق شمالی و سردسیر، گلخانه به عنوان یک راهکار نوین و به صرفه برای کشت انواع محصولات کشاورزی محسوب می شود.

شاید برای شما این بحث که گلخانه تان را عایق بندی کنید موضوعی ساده به نظر بیاید اما تمام این کار شامل بسیاری از فوت و فن هایی می باشد که باید قبل از شروع به کار آنها را یاد بگیرید، اگر عایق بندی گلخانه به خوبی و با دقت انجام شود، تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه ها خواهد داشت و نتیجه آن افزایش میزان سود گلخانه خواهد بود

روش های گرم کردن گلخانه بدون گاز

معمولا در مناطقی ما دست به گرمایش گلخانه بدون گاز میزنیم که به سوخت های فسیلی دسترسی نداشته باشیم و یا استفاده از سوخت های فسیلی هزینه ی بالایی داشته باشد و مقدور نباشد و یا امکان تخلیه گاز های آلاینده را نداشته باشیم و قصد داشته باشیم با استفاده از روش های جایگزین اما کم هزینه گرمایش گلخانه خود را انجام دهیم.

با انجام اقدامات اولیه مانند تجهیز کردن گلخانه به طور استاندارد و ایجاد عایق گرمایی مناسب گلخانه شما در روزهای آفتابی به خوبی گرم خواهد شد و حتی شاید به سیستم گرمایشی نیازی پیدا نکنید. اما برای خراب نشدن گیاهان و وارد نشدن ضرر باید در روز های سرد و ابری و شب ها باید به فکر سیستم گرمایشی مناسب باشیم. پس ما چند روش و راه کار مناسب و کم هزینه را برای ایجاد سیستم گرمایشی بدون نیاز به گاز  را به شما معرفی می کنیم.

با انجام اقدامات فوق، گلخانه شما در روزهای آفتابی به خوبی گرم خواهد شد و حتی شاید به بخاری هم نیاز پیدا نکنید، اما برای گرم کردن گلخانه در شب ها، آن هم بدون نیاز به گاز، روش های زیر را پیشنهاد می کنیم:

روش های گرم کردن گلخانه بدون گاز

استفاده از جت هیتر برقی

یکی از روش های موثر و کم هزینه برای گرمایش گلخانه استفاده از جت هیتر های برقی می باشد. ولی اصلا جت هیتر چیست؟ میتوان گفت جت هیتر ها عملا بخاری های صنعتی هستند که به دلیل قدرت گرمایشی خیلی بالایی که دارند، می توانند فضاهای صنعتی و گلخانه ای را که معمولاً وسعت زیادی دارند، گرم کنند. جت هیتر برقی هیچ گاز آلوده ای تولید نمی کند، به دودکش نیازی ندارند و استفاده از آنها بسیار ساده و آسان است و کارآمدی بالایی داند به همین دلیل میتوان به آنها به عنوان جت هیتر گلخانه ای نیز یاد کرد. جت هیتر برقی آلپ صنعت با دارا بودن المنت های مرغوب و فن های پر قدرت توان پرتاب کرمایی در مکان های وسیع را داشته و به نحو احسن سیستم گرمایی گلخانه را تامین میکنند.

استفاده از بخاری یا آتش هیزمی یا زغالی

اگر که شما صاحب یک گلخانه کوچک هستید و نیازی به سیستم های گرمایی بزرگی ندارید میتوانید از بخاری های هیزمی استفاده کنید یعنی به راحتی و بدون نیاز به گاز، برق یا گازوئیل می توانید آن را برای چندین ساعت گرم کنید. البته تنها مشکلی که این سیستم داره این هستش که باید حواستان به شارژ مجدد هیزم ها باشد تا آتش خاموش نشود و گرمایش بهم نخورد.

استفاده از بخاری های برقی

استفاده از بخاری های برقی در زندگی روزمره ما نیز رایج است. در گلخانه های نیز برای گرمایش گلخانه بدون گاز میتوان از آنها استفاده کرد. از آنجایی که شبکه برق بیشتر نقاط ایران را پوشش داده است ، می توان از طریق برق ، گرمای محیط مد نظر را تأمین کرد. استفاده از بخاری برقی گلخانه ای در مکان های فاقد سوخت گازی و گازوئیلی بسیار مناسب می باشد. بخاری برقی گلخانه ای مزیت های بیشتری نسبت به سایر سیستم های گرمایشی دارد.  بخاری های برقی انواع مختلفی دارند. یکی از آنها بخاری برقی گلخانه ای می باشد که برای گرمایش گلخانه بدون گاز و سوخت استفاده می شود.. در برخی گلخانه ها یک سری از گیاهان کشت می شوند که برای رشد ، نیاز مبرم به هوای کاملا پاک و بدون دود دارند.

تهویه مناسب بدون کاهش دمای گلخانه

در سیستم های گرمایش گلخانه ای که دارای آلاینده های گازی می باشند مهمترین کار تهویه هوا می باشد که البته حتتتما باید این سیستم ها دارای دودکش باشند که تا حدودی به خروج هوای نامطبوع کمک کند. ولی در این بین در هنگان خروج آلاینده ها باعث ایجاد اتلاف گرمایی و خروج هوای گرم از گلخانه می شود. یکی از راه های پیشنهادی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از جت هیتر برقی و یا هیتر گلخانه ای می باشد که هوای ورودی را گرم میکند.

تهویه مناسب بدون کاهش دمای گلخانه

نتیجه گیری

پس به طور کلی برای راه اندازی یک گلخانه استاندارد باید چند نکته را در نظر داشته باشیم که اول حتما باید سیستم عایق بندی دقیق و مناسبی داشته باشیم تا از اتلاف انرژی و هزینه جلوگیری کنیم. سپس انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب است که در صورتی که دسترسی به سوخت داریم بهتر است از هیتر گلخانه ای استفاده کنیم تا با دودکش هوای آلوده را به بیرون هدایت کنیم ویا اگر قصد داریم گرمایش گلخانه بدون گاز انجام شود بهتر است از جت هیتر برقی استفاده کنیم تا با کمترین هزینه و بیشترین راندمان به هدف گرمایش گلخانه بدون گاز برسیم و نیازی به تهویه آلاینده ها نداشته باشیم.

Visits: 417

نظر خود را بنویسید

واحد فروش