علت سرد بودن رادیاتور

علت سردبودن رادیاتور

علت سرد بودن رادیاتور

شاید با شروع فصل سرما و هنگام استفاده از رادیاتورها با مشکل سرد شدن آن ها برخورد کرده باشید. مثلا ممکن است رادیاتور شما به خوبی محیط را گرم نکند و یا قسمتی از رادیاتور سرد و قسمت دیگری گرم باشد و یا ممکن است فقط یکی از طبقات مشکل سردی رادیاتور داشته باشد. با مطالعه ی این مقاله می توانید علت سرد بودن رادیاتور خود را پیدا کرده و برای رفع مشکل آن اقدام کنید.

کم بودن ظرفیت حرارتی دستگاه نسبت به بار گرمایشی ساختمان می تواند یکی از اصلی ترین علت سرد بودن رادیاتور باشد. اگر متراژ قابل ساپورت سیستم شما کمتر از مساحت محیط مورد نظرتان باشد قادر نخواهد بود محیط شما را به خوبی گرم کند. اگر فقط یکی از رادیاتور ها سرد باشد می توان مشکل را فقط در آن رادیاتور جست و جو کرد.

علت سرد بودن رادیاتور

مشکلات معمول در رابطه با سردی رادیاتور ها

  • گرم نشدن رادیاتور موتورخانه
  • گرم نشدن رادیاتور بعد از هواگیری
  • گرم نشدن کافی رادیاتور پکیج
  • گرم نشدن قسمت پایین رادیاتور
  • گرم نشدن یکی از رادیاتور ها
  • سرد بودن پایین یکی از رادیاتور ها
  • عدم تامین حرارت کافی در رادیاتورها توسط پکیج
  • وجود هوا در مسیر لوله کشی های رادیاتور
  • رسوب کردن و بسته شدن لوله کشی های ارتباطی

اگر شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها بسته باشد به درستی کار نمی کنند. بنابراین یکی دیگر از علت سرد بودن رادیاتور می تواند این باشد که شیرهای زیر پکیج و یا رادیاتورها بسته باشند. برای حل مشکل سردی رادیاتورها می توان در ابتدا از باز بودن این شیر ها مطمئن شد. وجود هوا در لوله های رادیاتورها می تواند یکی دیگر از علت های سردی رادیاتورها باشد.

 

مواردی که علت سرد بودن رادیاتور می باشند عبارتند از:

در مقاله علت سرد بود رادیاتور ها میتوان به دلایل عمومی و پر تکراری اشاره کرد که به احتمال زیاد مشکل شما نیز از همین موارد می باشد. شما با دانشستن دقیق خرابی می توانید تصمیم بگیرید که آیا خودتان میتوانید به تعمیر آن بپردازید و یا از یک متخصص کمک بگیرید. 

خرابی سیستم مرکزی

وجود مشکل در سیستم مرکزی گرمایشی می تواند یکی از علت سرد بودن رادیاتور باشد. وظیفه سیستم مرکزی گرم کردن رادیاتور است پس اولین عامل برای سرد شدن می تواند مشکل در سیستم مرکزی باشد. سیستم مرکزی می تواند موتورخانه و یا پکیج باشد. پس اگر همه رادیاتورها سرد هستند باید به بررسی سیستم مرکزی گرمایشی خود یک نگاهی بیندازید و علت سرد بودن رادیاتور را بررسی کنید.

تنظیمات پکیج را مورد بازبینی قرار دهید تا روی بخش زمستان تنظیم شده باشد. در صورت که از پکیج استفاده میکنید به احتمال زیاد در صورت بروز خطا یک کد خطا در صفحه برای شما نمایش داده می شود که باید نسبت به عیب‌یابی آن اقدام کنید.

خرابی پمپ

در برخی اوقات جواب علت سرد بودن رادیاتور شوفاژ را باید در بخشی جویا شد که وظیفه گردن آبگرم را در سیستم گرمایشی دارد. اگر شما از پکیج استفاده یمکنید یا موتورخانه شما مجهز به پمپ است باید بعد از بررسی هواگیری و سایر گزینه ها پمپ خود را بازبینی کنید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. برای این‌که متوجه شوید آیا پمپ به درستی کار میکند باید ببینید که از درون پمپ صدایی می آید یا خیر.

در صورتی که پمپ فعال باشد باید سروصدا و هم‌چنین لرزش داشته باشد. در بعضی مواقع ممکن است بابت بسته بودن مسیرها و هم‌چنین فشار زیادی که به ‌آن وارد شده است پمپ نیم‌شوز شود در صورت این اتفاق باید پمپ تعمیر یا تعویض شود.در صورتی که اطمینان داشته باشید که پمپ مشکل دارد می توانید با تماس با یک متخصص و پیگیری ماجرا از این فرد مشکل را برطرف کنید.

وجود هوا در درون مدار رادیاتور شوفاژ و نیاز به هواگیری

بعضی مواقع امکان دارد کاربر این سوال را از خود بپرسد چرا نصف شوفاژ سرد است؟ هم‌چنین علت سرد بودن رادیاتور در قسمت پایینی رادیاتور شوفاژ چیست؟ در این هنگام، لازم است هوای موجود در درون رادیاتور شوفاژ بررسی شود .در صورتی که احساس کنید شوفاژ و یا رادیاتور شما کاملا سرد یا بخشی از آن سرد است به احتمال زیاد اولین گزینه ای که باید بررسی کنید وجو هوا در آن است.

پس امکان دارد وجود هوا باعث سرد شدن نصف یا قسمت پایینی رادیاتور شوفاژ شود که این امر کاملا طبیعی است و در این زمان باید هر چه سریع‌تر نسبت به هواگیری شوفاژ اقدام کنید.  در صورتی که هوا در داخل پکیج باشد فشار آن کم‌تر از ۱.۵ بار در روی صفحه مشخص می‌شود.

برخی از مزایای هوا گیری مدار گرمایش عبارتند از:

  • یکنواخت شدن فشار داخل مسیر گرمایشی
  • جلوگیری از فشار و آسیب به موتور پکیج
  • افزایش راندمان حرارتی سیستم
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش خطر نشت آب از رادیاتورها
  • هواگیری باعث افزایش عمر کلیه تجهیزات شامل دیگ، پمپ ها، رادیاتورها، پکیج و… خواهد شد.

با استفاده از آچار های مخصوص می توان پیچ رادیاتور را کمی باز کرد و منتظر ماند تا هوای آن خارج شود. می توان هنگام سردی رادیاتورها والوها را نیز چک کرد. اگر از والو ترموستاتی استفاده می کند از روشن بودن دستگاه مطمئن شوید در غیر این صورت چک کنید که والو چپ و راست رادیاتور بار باشند.

شاید خود والو هم خراب شده باشد که می توان با نمایندگی مخصوص مشکل را در میان گذاشت تا به تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنند. . یکی دیگر ازعلت سرد بودن رادیاتور این است که امکان دارد سیستم گرمایش پکیج از کار افتاده باشد و کار نکند. پکیج امکان دارد به ، علت عدم دسترسی به گاز، عدم سیستم تشخیص شعله، عدم وجود سیستم جرقه زن عدم عملکرد درست پرشر هوا یا آب و… درست کار نکند.

اگر رادیاتور شما هیچ کدام از مشکلات ذکر شده را نداشته باشد امکان دارد به رسوب زدایی نیاز داشته باشد.

علت سرد بودن رادیاتور و پایین شوفاژ

علت سرد بودن رادیاتور در بخش پایین آن می تواند موارد زیر باشند:

نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ

شما با انجام چند کار بسیار ساده و بدون نیاز به تخصص می توانید به هواگیری سیستم گرمایشی شوفاژ خود را انجام دهید. در آغاز کار پکیج را خاموش کنید و حدود چند دقیقه‌ای تامل کنید سپس به وسیله پیچ گوشتی مخصوص هواگیری شیر هواگیری شوفاژ را باز کنید تا هوای اضافی خارج شود.

به دلیل اینکه آبی که در شوفاژ در گردش است ممکن است مقداری کثیف باشد بهتر است اگر در حمام شوفاژ دارید و یا از حوله خشک کن استفاده میکنید هواگیری را در آنجا انجام دهید تا به راحتی بتوانید اقدام به شستشو محل ریختن آب بکنید ولی در صورتی که این امکان برای شما فراهم نباشد میتونید با یک ظرف و یک دستمال با یکی شوفاز های داخل خانه اینکار را انجام دهید.

البته به طور کلی بهتر است عملیات مذکور را برای هر شوفاژ به طور جداگانه انجام دهید و از تمامی شوفاژ ها هواگیری را انجام دهید.

شیرهای رادیاتور شوفاژ را بررسی کنید

در هر شوفاژ شما ۲ شیر را مشاهده می کنید. این دو شیر شامل یک شیر برای ورود آب و یا شیر رفت و همچنین یک شیر برای خروج آب و یا شیر برگشت می باشند. . زمانی که شوفاژها سرد هستند ابتدا شیر اصلی رادیاتور را بررسی کنید در صورتی که شیر آن بسته است باز نمایید. 

رفت و برگشت رادیاتور

بررسی فشار آب

به طور کلی در شرایطی که سیستم مرکزی و پمپ ها فعال هستند و اطمینان دارید که نیازی به هواگیری نیست باید فشار آب را کنترل کنید. . در روی سیستم گرمایشی شما بخشی وجود دارد که نام آن مانومتر است که اندازه‌ی فشار آب را بیان می‌کند. هنگامی که فشار آب از ۱ پایین‌تر برود احتمال دارد فشار افت کرده باشد این موضوع به روند عملکرد پکیج ارتباطی ندارد و طبیعی بوده امکان دارد گاهی اوقات افت کند.

همیشه برای پیدا کردن مشکل در شوفاژها نیاز به راهکارهای پیچیده نمی باشد. برخی اوقات علت سرد بودن رادیاتور موضوع ساده ای است. ممکن است فشار آب ساختمان کم شده باشد و به همین دلیل پمپ اصلی در ساختمان قدرت لازم را نداشته باشد.

یکی از علت سرد بودن رادیاتور هم ممکن است استفاده همزمان افراد از شیرهای آب باشد که باعث افت فشار در پکیج می شود. برای حل مشکل ابتدا از راهکارهای ساده استفاده نمایید و در صورت حل نشدن به سراغ مراحل بعدی بروید.

مسدود بودن لوله‌ها

از دیگر علت سرد بودن رادیاتور مسدود بودن لوله‌ها می باشد، در صورتی که یک شی خارجی و یا رسوبات حاصل از آب باعث انسداد لوله‌های رادیاتور شوفاژ شده باشند باعث سرد شدن آن‌ها می‌شود برای برطرف کردن این مشکل باید رسوبات موجود تمیز و هر گونه شی خارجی نیز از درون لوله‌ها خارج شود. معمولا این مشکل با سرد شدن نیمی یا تمام شوفاژ خود را نشان می‌دهد.

خرابی ترموستات

از دیگر علت سرد بودن رادیاتور خرابی ترموستات می باشد، وظیفه‌ی ترموستات تنظیم دمای پمپ است. اگر قبل از موعد فرمان روشن شدن شعله را صادر کند شما با سرد شدن پکیج رادیاتور روبه‌رو می‌شوید. بنابراین باید ترموستات را تعویض و یا تعمیر کنید. در پکیج برقی نیز ترموستات تعبیه شده تا عملکردی مناسب داشته باشد.

افت فشار گاز

یکی دیگر از دلایل کار نکردن سیستم گرمایشی و علت سرد بودن رادیاتور تنظیم نبودن فشار گاز و یا افت فشار گاز می باشد. در صورتی که ارتفاع  شعله پایین باشد نشان دهنده آن است که فشار گاز ورودی ساختمان پایین است 

پایین بودن ظرفیت حرارتی

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند عملکرد گرمایش خانه پایین بودن ظرفیت حرارتی دستگاه به نسبت فضای خانه است. درصورتی که سیستم گرمایشی به نسبت خانه کوچک باشد جوابگوی تامین گرمایش آن نخواهد بود. ممکن است در لوله کشی های شوفاژ در منازل استانداردها لحاظ نشده و فاصله شوفاژ ها از یکدیگر یا پیچ خوردن زیاد لوله ها و یا دور بودن زیادی از منبع گرمایی مشکلاتی را ایجاد نماید که هواگیری هم کاری از پیش نمی برد.

باید سعی کنید در ابتدای کار و با توجه به تعداد شوفاژها و میزان فضایی که دارید پکیج پرقدرت تری را انتخاب نمایید. نتیجه می گیریم که یکی از مواردی که شاید دقت نشود خرید درست و آگاهانه و بعد از آن مرحله دقیق نصب تجهیزات می باشد.

لوله‌کشی نامناسب

لوله کشی نامناسب نیز از عواملی است که باعث سرد بودن رادیاتور می‌شود لازم است از یک متخصص کارآزموده به جهت لوله‌کشی بهره ببرید تا در آینده با مشکل روبه‌رو نشوید زیرا رفع این مشکل بسیار هزینه سنگینی را در برخواهد داشت هم‌چنین دردسرساز خواهد بود.

خرابی فنر بای پاس

بای پس پکیج قطعه‌ای کاربردی است که برای جلوگیری از کم آبی دستگاه وسوختن پمپ از آن استفاده می‌شود. در واقع بای پس پکیج برای جبران فشار کم آب و ممانعت از سوختن پمپ در هنگام رسوب گیری لوله‌ها در پکیج تعبیه شده است. از علت سرد بودن رادیاتور ضعیف شدن فنر سوپاپ بای پاس است. در صورت مشاهده‌ی این مشکل باید قطعه‌ی مورد نظر را تعمیر و یا سرویس کنید.

مسدود بودن مبدل حرارتی

در صورت مسدود بودن مبدل که توسط رسوبات موجود در آب ایجاد شده گرمایش منزل با مشکل مواجه خواهد شد. هم‌چنین رسوبات رادیاتورها نیز در روند گرمایش خانه مشکل ایجاد می‌کنند لازم است تا حتما برای رفع این مشکل اقدام کنید.

شاید دقت نشود خرید درست و آگاهانه و بعد از آن مرحله دقیق نصب تجهیزات می باشد.

دمای نامناسب در شعله پکیج

گاهی اوقات علت سرد بودن رادیاتور در بخش پایین به دلیل دمای نامناسب در شعله ایجاد می شود. دلیل این امر ممکن است به علت ایراد در مشعل پکیج باشد. در زمان نصب پکیج ممکن است شعله جای درستی در لوله قرار نگرفته و یا مقدار شعله کم بوده باشد که در این صورت حرارت لازم جهت رسیدن به شوفاژ جهت گرم شدن ایجاد نمی گردد.

برای رفع این مشکل می توان با بیش تر کردن شعله این مشکل را حل نمود. برای چک نمودن بخش مشعل و یا جایگاه آن ها باید از یک متخصص خبره کمک بخواهید تا از عملکرد درست آن مطمئن گردید.

رسوب گیری

رسوب گیری سیستم های گرمایشی بسیار شایع است زیرا که املاح آب در مخزن و لوله ها پر می شود. رسوب زدایی روشی برای از بین بردن رسوب های ناشی از املاح آب می باشد که از دستگاه خاصی برای این کار استفاده می شود. اگر قسمت بالای رادیاتور گرم و قسمت پایینی آن سرد باشد با رسوب زدایی حل می شود. اصلی ترین عوامل سردی رادیاتورها عوامل ذکر شده در این مقاله می باشند.

مراحل رسوب زدایی

اول آب پکیج را به این روش تخلیه نمایید:

شیر ورودی آب مصرفی به پکیج را ببندید و شیر پرکن زیر پکیج را باز کنید و یکی از شیرهای آبگرم در ساختمان (ترجیحا پایین ترین شیر) را باز کرده و تا پایین آمدن عقربه گیج فشار بار روی صفر منتظر بمانید.
قبل از هر کاری می بایست با شلنگ های زیر پکیج آشنا شوید :

ما چهار عدد شلنگ زیر پکیج داریم که به چهار خروجی زیر پکیج متصل شده است:

  • اولین خروجی از راست که همان شلنگ برگشت رادیاتور می باشد.
  • دومین خروجی که شیر ورودی آب مصرفی (آب سرد) به آن متصل است.
  • سومین خروجی برگشت آبگرم مصرفی می باشد که با نام خروجی آبگرم شناخته می شود.
  • چهارمین خروجی رفت شوفاژ می باشد که به همین نام شناخته می شود.

بعد از مشخص شدن شلنگ ها ادامه مراحل را انجام دهید:

کلیه شلنگ ها را از زیر پکیج باز کرده و با مغزی تبدیلی که از قبل تهیه کردید اول ورودی آب سرد را به برگشت شوفاژ متصل کرده و بعد از اینکه شلنگ رفت را داخل ظرف بزرگی گذاشته و یا در ظرفشویی قرار دادید کم کم اقدام به باز کردن شیر ورودی آب سرد نمایید و تا زمانی که آب خروجی از شلنگ رفت رادیاتور کاملا تمیز نشده باشد شیر را نبندید.

این بار اینکارو به صورت بالعکس انجام بدید و ورودی آب سرد را اینبار به رفت شوفاژ متصل کرده و شلنگ برگشت از رادیاتور را داخل ظرف قرار بدید تا مسیر لوله کشی و رادیاتورها به صورت بالعکس نیز کاملا تمیز شود. اگر شن و ماسه ای داخل سیستم رادیاتور باشد در این حالت خارج خواهد شد.

Visits: 10593

نظر خود را بنویسید

واحد فروش