علت برق داشتن بدنه پکیج دیواری

علت برق داشتن بدنه پکیج شوفاژ برقی

علت برق داشتن بدنه پکیج دیواری

شما هم خیلی وقت ها حس کرده ای که زمانی که میخواهید از وسیله ای الکتریکی مانند یخچال و یا لباسشویی استفاده کنید وقتی به دستگاه دست میزنید حس میکنید در نوک انگشتانتان یک حالت گز گز به وجود می آید.خب نگران نباشید مشکل از شما نیست.

در وسایل الکترونیکی به دلیل استفاده از برق مستقیم DC  و پایین بودن ولتاژ و جریان این اتفاق تقریبا نادر و غیر ممکن است. ولی در لوازم الکتریکی به دلیل استفاده از برق متناوب AC و بالا بودن ولتاژ و جریان گاهی اوقات پیش می آید که در بدنه دستگاه برق بخش می شود ، یعنی هر وسیله برقی از مدارهای داخلی تشکیل شده که برق را در خود ذخیره می ‌کند.

پس بنابر دلایلی، انرژی الکتریکی ممکن است به بدنه دستگاه نیز سرایت کند که موجب برق دار شدن بدنه و حس گزگز در انگشتان ما خواهد شد و حس عجیبی به ما خواهد داد.

پکیج ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند و چه در پکیج شوفاژ برقی و چه پکیج گازی این اتفاق رایج است.این اتفاق به دلیل برق اضافی مدار های داخلی دستگاه است که به بدنه دستگاه سرایت می کند و یا اتفاقی در درون دستگاه رخ داده که برق را به خارج از مدار مورد نظر هدایت می کند. ولی آیا میتوان فهمید دلیل برق اضافی در بدنه چیست و از کجا  می آید؟ و آیا میتوان فهمید راه حل رفع مشکل وجود برق در بدنه دستگاه چه می باشد؟

در این مقاله ما قصد داریم به طور خلاصه و همچنین به طور تخصصی در این باره حرف بزنیم که علت برق داشتن بدنه پکیج شوفاژ برقی چیست؟

علت برق داشتن بدنه پکیج شوفاژ برقی چیست؟

تا به اینجای کار متوجه شدیم که جریان موجو در مدار پکیج ممکن است گاهی به بدنه دستگاه نیز سرایت کند و در آن جریان داشته باشد. یکی از راه حل های رایج برای حل این مشکل در شرایط عادی وجود برق دستگاه این می باشد که به فکر داشتن سیستم ارت باشیم.و الان نیز این سوال ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید که اصلا سیستم ارت چیست و چه کاربردی دارد.

سیستم ارت

در مدار های الکتریکی همیشه یک ورودی جریان و یک خروجی جراین وجود دارد که به نام های متداول سیم فاز و سیم نول آنها را می شناسیم. وظیفه این دو دریافت برق ورودی و استفاده از آن و خرج جریان از آن ها می باشد.

ولی این دو عملکرد خود را به شکلی انجام می دهند که جریان را به مدار اصلی هدایت می کنند. ولی در زمانی که برق از مدار اصلی خارج شده و وارد بدنه می شود چه باید کرد.

شاید در کابل های اتصال و دوشاخه های وسایل الکتریکی خود متوجه دو فلز در بالا و پایین دوشاخه خود شده اید. این فلز در پریز ها نیز مشاهده می شود. وظیفه آنها اتصال به سیستم ارت می باشد.

با وصل بدنه تجهیزات الکتریکی به سیستم ارت در صورت بروز خطا در هر یک از تجهیزات پکیج شوفاژ برقی و سایر وسایل که موجب جاری شدن جریان در بدنه شده این جریان به سمت سیم زمین هدایت شده و از برق دار شدن بدنه جلوگیری می‌کند و این اضافه بار و جریان الکتریکی را در زمین تخلیه می کند.

یک اتصال مناسب به زمین باید مقاومت پایینی داشته باشد تا در صورت بروز خطا، جریان جاری در زمین موجب عمل کردن سیستم حفاظت در شبکه شود. با وصل تمامی اجسام هادی در خطر برقدار شدن می‌توان از بروز شوک الکتریکی در اثر تماس با این اجسام جلوگیری کرد.

سیستم ارت پکیج برقی

سیم ارت و یا سیم زمین سیمی است که باید از جنس مرغوب مس باشد تا به سریعترین شکل و بدون مقاومت جریان را به زمین انتقال دهد. این سیم مستقیماً یا غیر مستقیم به یک یا چند الکترود زمین اتصال دارد. این الکترودها ممکن است در نزدیکی محل استفاده از سیم زمین یا در محلی دورتر قرار داشته باشند.

این سیم زمین در سیستم‌های TNS  وTNCS  که رایج ترین سیستم های نیرو رسانی می باشند می بایست به سیم نول وصل شود و در تخلیه اضافه جریان.

تا اینجا متوجه شدیم که جریان برق موجود در مدار ها ممکن است به بدنه نیز برسد و برق بر روی بدنه در جریان باشد. راه اصلی ایجاد ارت مناسب است. ارتی که بتواند برق موجود را گرفته و به زمین یا هر فضای دیگری ( مثلا چاه ارت) انتقال دهد. یکی از دلایل اصلی و متداول برقی شدن بدنه پکیج، سوختن فیوز است.

فیوز چیست و سوختن آن چه تاثیری دارد؟

فیوز به طور کلی یکی از قطعات ضروری در تمامی سیستم های الکتریکی می باشد که قطعه ای کوچک و ارزان قیمت است که در ابتدای مسیر اصلی جریان الکتریکی قرار می گیرد. وظیفه ی این قطعه کنترل جریان ورودی به دستگاه است و در صورت ایجاد هر گونه اتصال کوتاه و یا افزایش و کاهش ولتاژ و جریان در خارج از چهارچوب استاندارد جریان را قطع میکند تا از آسیب به دستگاه جلوگیری کند.

در مواقعی فیوز به دلیل داشتن نصق فنی یا نیم سوز شدن درست عمل نمیکند. پس حالا می‌توانیم بگوییم برق داشتن بدنه پکیج شوفاژ برقی، نشانه ای از سوختن فیوز است. این یعنی فیوز سوخته شده باید تعویض شود تا از سوختن برد اصلی پکیج و خسارت مالی بیشتر، جلوگیری به عمل آید. شاید حالا میتوانیم بگوییم که یکی از علت های برق داشتن پکیج سوختن فیوز است.

چرا در پکیج از برق استفاده می شود؟

قسمت های مختلف پکیج شوفاژ برقی با توجه به فن دار بودن یا بدون فن بودن دستگاه کمی متفاوت هستند. اما به طور کلی اجزای پکیج به دو دسته الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند، که بخش اصلی صحبت ما در این مطلب بیشتر به قسمت های متصل به برق یا الکتریکی پکیج مربوط می شوند. برای رسیدن به این جواب که چرا در پکیج از برق استفاده می شود؟ لازم است تا ابتدا قطعات الکتریکی این وسیله را کمی بررسی کنیم.

پس به طور کلی به بررسی بخش های الکتریکی و الکترونیکی داخل پکیج می پردازیم تا دلیل برق دار شدن پکیج را بهتر بشناسیم . قطعات الکترونیکی داخل پکیج خود به سه دسته تقسیم می شوند:

اول از همه مهمترین بخش دستگاه که بدون آن دستگاه کارکردی ندارد.آن هم برد دستگاه است که وظیفه کنترل و اجرای برنامه های تنظیم شده و درخواست شده را دارد.

سپس قطعات داخلی و عملیاتی دستگاه می باشد که تمامی دستورات صادر شده از برد را اجرا می کنند. و معمولاً از برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت تغذیه می شوند.

و پس از آن نیز قطعات سنجشی و یا قطعاتی که تغییرات اعمال شده و در حال انجام را به برد اطلاع می دهد و برد نسبت به این اطلاعیه های دریافتی دستورات لازم را سنجیده و به قطعات عملیاتی دخل دستگاه دستورات لازم را می دهد.

پمپ آب و یا پمپ سیرکولاتور پکیج

یکی از قطعات مهم متصل به برق که در پکیج شوفاژ برقی وجود دارد و نقش بسیار زیادی در عملکرد دستگاه دارد پمپ آن است. از پمپ، دستگاه برای جبران افت فشار و همچنین به گردش درآوردن آب گرم شده در مدار مورد نیاز است و همچنین آب گرم شده مصرفی را برای مصرف به سمت شیر های داخل محیط پمپاژ می کند. این پمپ توسط یک عدد خازن که به صورت سری یا متوالی در مدار الکتریکی آن نصب شده راه اندازی می شود.

فن پکیج

در اکثر پکیج ها یک فن وجود دارد که وظیفه وظیفه فن در پکیج مکش هوا به داخل محفظه احتراق دستگاه و بیرون راندن محصولات گازی حاصل از احتراق است.فن های تعبیه شده در پکیج ها نیز با برق متناوب ۲۲۰ ولت کار میکنند.

شیر برقی گاز

برای کنترل میزان شعله و گاز ورودی پکیج از یک قطعه استفاده میکند به نام شیر برقی گاز، این شیر وظیفه روشن و خاموش شدن و تنظیم شعله پکیج از شیر گاز را به عهده دارد.این قطعه نیز از برق ۲۲۰ . در گاهی اوقات از برق ۱۱۰ ولت استفاده می کند.

شیر برقی گاز پکیج دیواری

جرقه زن

جرقه زن وظیفه تخلیه صحیح بار الکتریسته جمع شده توسط برد در مسیر خروجی گاز از پره های مشعل را به عهده دارد.

شیر برقی یا سه راهی پکیج

شیر سه راهی یا شیر برقی پکیج که به نام شیر موتوری نیز شناخته می شود، قطعه بسیار مهم در پکیج های دو مبدل است. این قطعه مدار آب گرم و شوفاژ را در مواقع نیاز باز و بسته می کند و خود از سه قسمت موتور، بلوک سه راهه و سوپاپ تشکیل شده است. این قطعه نیز مانند سایر قطعات از ولتاژ ۲۲۰ و در گاهی موارد از ۱۱۰ ولت استفاده می کند.

دلایل سوختن فیوز و برق داشتن بدنه پکیج

در این بخش، دلایل احتمالی سوختن فیوز را بررسی می‌کنیم. اتصال فاز و نول، دلیلی است که باعث سوختن فیوز می‌شود. پس برای بررسی علت سوختن فیوز، باید قطعاتی که ممکن است اتصال کوتاه داشته باشند را بررسی کنیم.

باید بررسی کنید کدام یک از این قطعات دچار سوختگی یا خرابی هستند تا در صورت لزوم آن را تعمیر و تعویض کنید. در غیر این صورت به طور مکرر با مشکل سوختگی فیوز و برق داشتن بدنه پکیج شوفاژ برقی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

سوختن قطعات اتصال کوتاه

قطعات گفته شده در بالا، فن، شیر برقی، پمپ آب و رله برد کنترل قطعاتی هستند که فرمان های صادر شده را اجرا می کنند و در صورتی که هر یک از این قطعات بسوزد اتصال کوتاه برقرار می شود که نتیجه این اتصال کوتاه سوختن مکرر و پشت سر هم فیوز برد پکیج می باشد.

برای تست قطعات لازم است ابتدا فیوز را تعویض کنید، سپس دوشاخه برق را مستقیم به پریز وصل کنید. دستگاه را خاموش کرده و در هر بار تست سیم های مربوط به هر بخش را قطع کنید. اگر مجدداً فیوز سوخت به سراغ دیگر قطعات بروید و البته فیوزی جدید را قبل از هر بار تست نصب کنید.

نکته: به هیچ عنوان مسیر را یکسره نکنید باعث صدمه و خرابی بیشتری می شود. هزینه خرید فیوز زیاد نیست، اگر با سیم اقدام به یکسره کردن مسیر کنید مطمئن باشید در این مدت برد پکیج شوفاژ برقی خواهد سوخت و باید آن را تعویض نمایید که هزینه تمام شده زیادی را برای شما خواهد داشت.

قطعات برقی پکیج دیواری

برطرف کردن برق داشتن بدنه پکیج

برای برطرف کردن این مشکل باید قطعات بالا بررسی شوند تا مشکل را پیدا کرده، که برای انجام این کار احتمالا شما به متخصصین در این زمینه نیاز خواهید داشت. اما شاید بخواهید خودتان این مشکل را برطرف کنید که البته توصیه ما مبنی بر اسن است که بهره بردن از افراد متخصص بهترین راه برای رفع مشکلات فنی پکیج می باشد.

ابتدا باید تعدادی فیوز برای پکیج تهیه کنید. نگران نباشید، چون که این قطعه قیمت بسیار پایینی دارد. فیوز جدید را با سوخته تعویض کنید. حالا باید هرکدام از قطعات بالا را که ذکر کردیم با قطع کردن سیم از مدار خارج کنید و یک به یک به تست آنها بپردازید.

بعد از قطع کردن سیم هر قطعه، فیوز باید بسوزد. اگر فیوز بعد از قطع کردن سیم نسوخت شما علت اصلی را پیدا کردید. حالا باید قطعه را تعمیر یا تعویض کنید تا مشکل سوختن فیوز دستگاه برطرف شود تا دیگر برق اضافی در دستگاه وجود نداشته باشد تا مشکل برق داشتن بدنه پکیج برطرف شود.

ولی پیشنهاد با شما این است که این کارها را به تکنسین بسپارید تا از وارد کردن خسارت و آسیب جدی تر به دستگاه جلوگیری کنید. اگر به برد دستگاه آسیب بزنید هزینه خیلی بیشتری باید بپردازید.

توجه به سرویس به موقع پکیج

سرویس کردن پکیج شوفاژ برقی و سایر لوازم منزل به صورت مرتب و دوره‎ای باعث می‌شود، که اگر مشکل کوچکی وجود داشته باشد، شما سریع آن را تشخیص دهید و اقدام به رفع آن کنید.

کمک گرفتن از یک متخصص و بررسی قطعات برقی پکیج، در صورت وجود برق در بدنه: 

اگر متوجه شدید که روی بدنه پکیج برق وجود دارد، از یک متخصص در زمینه تعمیر پکیج کمک بگیرید و قطعاتی که ممکن است معیوب شده باشند را، تعمیر کنید.

راه اندازی و نصب پکیج به صورت اصولی

سعی کنید تمام لوازم الکتریکی از جمله پکیج را با کمک افراد مجرب و متخصص نصب کنید؛  چرا که نصب غیر اصولی پکیج و دیگر لوازم الکتریکی، باعث ایجاد مشکل برای لوازم شما می‌شود. مانند قرار نگرفتن سیم‌های پکیج در جای تعیین شده‌ی خود، که باعث برق داشتن بدنه پکیج می‌شود.

استفاده کردن از سیم ارت

سیم ارت یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد برق گرفتگی و دیگر مشکلات مربوط به برق مانند، برق دار شدن بدنه لوازم الکتریکی و… است. بهتر است برای حفاظت از ساختمان، لوازم برقی و جان خود، یک چاه ارت ایجاد کنید و سیم ارت را به زمین انتقال دهید.

سخن نهایی

برق داشتن بدنه پکیج شوفاژ برقی نشان دهنده ی وجود مشکلی در دستگاه است. گفتیم دلیل این اتفاق سوختن فیوز است خود این مشکل نشان دهنده ی مشکلات جدی تر در پکیج دیواری است که ممکن است به برد دستگاه آسیب بزند و شما مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می شوید. در این مقاله سعی کردیم، علت سوختن فیوز و برق داشتن پکیج را بررسی کنیم. پیشنهاد ما به شما این است که این مشکل را جدی بگیرید و با سرویس به موقع دستگاه خود از به وجو آمدن مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

Visits: 60

نظر خود را بنویسید

واحد فروش