آموزش نصب آبگرمکن ایستاده

آموزش نصب آبگرمکن ایستاده

آموزش نصب آبگرمکن ایستاده

به طور کلی نصب آبگرمکن ایستاده به انداره راه اندازی مدل های دیواری آسان نیست زیرا یکم پیچیده تر است و همچنین فضای بیشتری را اشغال می کند. ولی باید این مورد را نیز در نظر بگیریم که آبگرمکن های ایستاده برای محیط های بزرگ عملکرد مناسب تری دارد.

برای نصب آبگرمکن ایستاده به طور کاملا اصولی و درست و دقیق و همچنین تعمیر و نگهداری مناسب آن اول باید اطلاعات فنی بهتری را در مورد دستگاه مورد نظر کسب کنیم. از این رو در این مقاله اول به تشریح این دستگاه می پردازیم و سپس به بخش نصب آبگرمکن ایستاده می پردازیم.

نحوه کار آبگرمکن ایستاده

طریقه نصب آبگرمکن ایستاده چه از نوع برقی و چه از نوع گازی با دانستن نحوه کار آن ساده تر انجام می گیرد. کارکرد این دستگاه به گونه ای است که آب سرد ورودی از طرف لوله کشی ساختمان را گرفته و با استفاده از المنت برقی و یا احتراق در داخل آن گرم کرده و در مخزن خود ذخیره می کند و دمای آن را در دمایی متعادل نگه می دارد. همین آب گرم ذخیره‌شده در آبرگرمکن از شیر خارج می‌شود و آماده مصرف می باشد. در ادامه مهمترین بخش‌های این دستگاه و وظیفه هریک را توضیح داده‌ایم.

بخش های مهم آبگرمکن ایستاده

هر دستگاه یا هر کالایی برای کارایی فوق العاده از چند بخش تشکیل شده است که در آبگرمکن های ایستاده این مورد وجود دارد. برای آشنایی با اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن های ایستاده با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن ایستاده

رگلاتور گاز

در اکثر سیستم های گرمایشی که با گاز کار می کنند قطعه ای بسیار مهم وجود دارد به نام رگلاتور. وظیفه این قطعه تنظیم درجه حرارت می باشد. و همچنین در صورت افت فشار گاز تا حدودی این افت فشار را جبران می کند.

ترموستات

ترموستات یکی از ابزار های سنجشی می باشد که وظیفه آن سنجش دمای آب داخل مخزن می باشد و به سیستم در زمان مورد نیاز دستور روشن و یا خاموش کردن را می دهد تا دمای آب در درجه ای متعادل و تنظیمی کاربر بماند تا همیشه آماده مصرف باشد.

مجرای سوخت

مجرای سوخت یکی دیگر از بخش‌هایی است که باید پیش از مطالعه آموزش نصب آبگرمکن ایستاده بشناسید. مجرای سوخت که در مرکز مخزن آبگرمکن قرار گرفته است، گاز را در درون مخزن عبور می‌دهد. همچنین، گاز حاصل از احتراق آبگرمکن را از طریق دودکش آبگرمکن زمینی به بیرون منتقل می‌کند.

ورودی آب سرد آبگرمکن ایستاده

شناخت ورودی ها و خروجی های دستگاه به اتصال دستگاه به لوله کشی کمک بسیار زیادی می کند. ورودی آب سرد در بالای مخزن، آبی که قرار است گرم شود را به دستگاه وارد می‌کند. شما می توانید با شیر تعبیه شده میزان آب ورودی را به دستگاه مشخص کنید ولی بهتر است آب را به طور کامل باز بگذارید تا خود دستگاه به کنترل فشار آب ورودی نظارت داشته باشد.

خروجی آب گرم

در واقع می توان گفت انتهایی ترین لوله در آبگرمکن ایستاده لوله ای است که از مخزن آب گرم شده را به خارج از ان هدایت میکند و به دست مصرف می رساند. در برخی برندها، این لوله هم شیر قطع و وصلی خود را دارد، که معمولا دسته آن قرمز است.

ورودی و خروجی آبگرمکن مخزنی

در قسمت بالایی مخزن آبگرمکن مخزنی شما دو عدد لوله آب را مشاهده خواهید کرد، که یکی از آن ها مسئول انتقال آب سرد ورودی به داخل مخزن و دیگری وظیفه خروج آب گرم تولیدی در داخل آبگرمکن را به عهده دارد.

آموزش نصب آبگرمکن مخزنی

لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن مخزنی

آب سرد مورد نیاز برای گرم شدن توسط لوله کشی وارد مخزن می شود که تنظیم میزان آب ورودی از طریق شیر معمولا آبی رنگی انجام می شود که در ورودی آبگرمکن نصب شده انجام می گیرد. آگاهی از محل قرارگیری شیر قطع و وصل اصلی آب دستگاه در مواقعی از جمله تعمیر آبگرمکن مخزنی بسیار مهم است. چون می توانید در چنین شرایطی به راحتی این شیر را ببندید و از ورود آب به داخل آبگرمکن جلوگیری کنید.

لوله خروجی آب گرم از آبگرمکن مخزنی

همانطور که گفته شد انتهایی ترین لوله ای که در دستگاه وجود دارد لوله خروجی آب گرم می باشد که حاصل عملکرد این دستگاه را به بیرون از آن هدایت می کند. این لوله آب گرم تولید شده در آبگرمکن را به همه تجهیزات متصل به لوله آب گرم در ساختمان می رساند.

طریقه لوله کشی آبگرمکن زمینی(ایستاده یا مخزنی)

معمولاً طریقه لوله کشی آبگرمکن زمینی با ایستاده در دفترچه راهنمای نصب این وسیله ذکر است، چون اجرای لوله کشی آبگرمکن قسمتی از نصب آن می باشد.

با این وجود ما توضیحاتی در خصوص طریقه لوله کشی آبگرمکن زمینی که به نام های آبگرمکن ایستاده و یا مخزنی نیز شناخته می شود، در اختیار شما قرار می دهیم.

در لوله کشی آبگرمکن ایستاده شما باید لوله ورودی آب سرد و لوله خروجی آب گرم را در نظر بگیرید. برای این منظور لوله ورودی آب سرد برای آبگرمکن را از خط لوله آب ورودی به ساختمان انشعاب می گیریم.

لوله خروجی آب گرم از آبگرمکن زمینی یا مخزنی در واقع خط لوله آب گرم اصلی در ساختمان است که از آبگرمکن خارج شده و به سمت تمامی مصرف کننده ها منشعب می شود.

طریقه لوله کشی آبگرمکن زمینی

لوله کشی آب سرد ورودی به آبگرمکن زمینی

یکی از مهمترین قطعاتی که باید در زمان اجرای لوله کشی آب سرد ورودی به آبگرمکن زمینی در نظر داشته باشید، شیر یک طرفه است. این شیر بر روی لوله ورودی آب سرد به آبگرمکن نصب می شود تا از بازگشت آب به داخل خط لوله اصلی آب ساختمان پیشگیری کند.

قطعه بعدی که باز هم باید بر روی لوله ورودی آب سرد به آبگرمکن قرار بگیرد، شیر قطع و وصل است. با کمک این باز و بست کردن این شیر می توانید دستگاه را آبگیری کرده و یا در مواقع لزوم ورود آب به آبگرمکن را ببندید.

لازم است تا تمام این قطعات توسط مهره و ماسوره به لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن وصل شوند. برای آب بندی صحیح اتصالات از نوار تلفن استفاده کنید.

ترتیب نصب شیر یک طرفه و شیر قطع و وصل بر روی لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن به این صورت است که ابتدا شیر قطع و وصل را به لوله اصلی آب سرد ورودی به آبگرمکن وصل کرده و سپس شیر یک طرفه را بر روی لوله می بندیم.

در نتیجه شیر یک طرفه در نزدیک ترین فاصله به ورودی آب سرد به آبگرمکن مخزنی قرار خواهد گرفت و بعد از آن شیر قطع و وصل نصب می شود.

لوله کشی آب گرم خروجی از آبگرمکن زمینی

طریقه لوله کشی آب گرم خروجی از آبگرمکن زمینی بسیار ساده تر از لوله کشی آب سرد خروجی از این وسیله است. برای اجرای لوله کشی آب گرم خروجی از آبگرمکن ایستاده هم به شیر قطع و وصل نیاز داریم. هدف از نصب شیر قطع و وصل بر روی لوله آب گرم خروجی این است که بتوان جریان آب از آبگرمکن را کنترل کرد.

علاوه بر این لازم است تا شیر اطمینان استاندارد بر روی خروجی آب گرم آبگرمکن نصب کنیم. وظیفه شیر اطمینان یا شیر رها کننده این است که در برابر فشار یا درجه حرارت بالای آبگرمکن عمل کرده و باز شود. از این طریق از ترکیدن و انفجار آبگرمکن ایستاده جلوگیری می کند. برای نصب شیر اطمینان بر روی سیستم لوله کشی خروجی آب گرم از آبگرمکن، لوله تخلیه شیر اطمینان را تا ۳۰ سانتی متری کف محل نصب آبگرمکن ادامه می دهیم.

توجه داشته باشید که اتصال مستقیم لوله متصل به شیر اطمینان به داخل شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان اصلاً مجاز نیست. شیر اطمینان از یک طرف به مخزن آبگرمکن ایستاده و از طرف دیگر به لوله سرریز دستگاه متصل می شود و تمامی این اتصالات با کمک فیتینگ مهره و ماسوره انجام می گیرد.

به شما توصیه می کنیم برای بررسی نحوه لوله کشی آبگرمکن دیواری بر روی لینک مقاله بزنید و توضیحات بیشتر در این خصوص را مطالعه کنید.

چند نکته مهم در خصوص لوله کشی آبگرمکن ایستاده

در این بخش از مقاله به نکات مهمی درباره لوله کشی می پردازیم که بسیار مهم است.

برای عملکرد مناسب و همچنین عدم ایجاد مشکل در حین تعمیر و نگهداری باید جهت صحیح بستن شیر آب سرد و گرم را بر روی سیستم لوله کشی آبگرمکن رعایت کنید. در صورتی که قصد دارید از لوله های پلیمری استفاده کنید باید در ابتدا ابتدا یک لوله فلزی را به طول حدودا نیم متر به خروجی آبگرمکن وصل کنید و در امتداد این لوله از لوله های پلیمری استفاده کنید چرا که در صورت اتصال مستقیم لوله پلیمری به دستگاه و خروجی آن صحیح نیست و برخلاف قوانین ملی ساختمان سازی می باشد.

همچنین برای رعایت برخی قوانین امنیتی از آنجایی که لوله های ورودی سرد و همچنین لوله خروجی آبگرم هر دو معمولا از بالای دستگاه عبور می کنند دقت داشته باشید که دستگاه های برقی در زیر مسیر حرکت لوله های آبگرمکن نباشند زیرا که هر گونه نشتی آب ممکن است به صدمه زدن به دستگاه منجر شود.

معمولا امروزه از سیستم لوله کشی توکار استفاده می شود و یا در برخی مواقع به دلیل محیا نبودن شرایط از لوله کشی روکار بهره گیری می شود برای همین در هر دو صورت مخصوصا در مدل توکار بهتر است از بکار بردن اتصالات پلاستیکی برای بستن شیرهای قطع و وصل و شیر اطمینان بر روی آبگرمکن ایستاده اجتناب کرده و فقط از رابط ها و واشرهای مخصوص که در داخل بسته بندی محصول هستند، استفاده کنید زیرا اتصالات پلاستیکی عمر و دوام کمتری داشته و در صورت صدمه دیدن مخصوصا در مدا توکار شما نیاز به تخریب دیوار دارید تا این خرابی را اصلاح کنید.

در صورتی که لوله آب گرم و آب سرد به طور مواظی و از کنار هم غبور میکند حتما توجه داشته باشید که فاصله بین این دو شیر به قدری رعایت شده باشد که در صورت نیاز شما بتوانید به عایق بندی این لوله ها بپردازید و از اتلاف انرژی جلوگیری کافی را انجام دهید.

همچنین در صورت نیاز برای تغییر مسیر در لوله کشی در حد امکان از زانویی ها استفاده کنید و از بکار بردن سه راهی اجتناب کنید. همچنین در مرحله آخر تمام قسمت های سیستم لوله کشی به خصوص محل اتصالات را به منظور کسب اطمینان از عدم وجود نشتی چک کنید.

و در آخر به این موضوع می پردازیم که در همانند تمام دستگاه های گرمایشی به دلیل انجام اکثر کارها به صورت مکانیکی و با استفاده از احتراق ایجاد مشکل در عملکرد دستگاه زیاد دور از انتظار نیست. در اینچنین مواقعی شما برای تعمیر دستگاه نیاز به تخلیه اب دستگاه دارید. در این بخش به نحوه انجام اینکار و نکات مورد نیاز آن میپردازیم.

نحوه تخلیه آب آبگرمکن ایستاده

یکی از ساده ترین راهکار هایی که می توان از آن استفاده کرد که در زمان بروز مشکل به کار می آید، تخلیه آب درون دستگاه با هدف بازگردانی حداکثر بازدهی به این وسیله است. از جمله مشخص ترین نشانه برای وجود نیاز به تخلیه اب دستگاه و تعمیر آن دمای آب گرم دریافتی از آن تا حد زیادی افت پیدا می کند. این مشکل می تواند به دلیل وجود و جمع شدن رسوبات آهکی آب در داخل مخزن دستگاه می باشد و شما آن را با علائمی همچون زرد یا نارنجی شدن آب گرم خروجی از آبگرمکن مشاهده خواهید کرد و یا صداهای عجیبی از دستگاه به گوش میرسد که شاید اخطاری بر پایان عمر آبگرمکن باشد. و همچنین در مواقعی این مشکلات ازرسوبات نمی باشد و ممکن است شما با نشتی مواجه باشید که در همین شرایط نیز باید دستگاه را تخلیه کنید تا بتوانید علت نشتی را پیدا کرده و آن را رفع نمایید هرچند که یکی از دلایل اصلی ایجاد نشتی نیز تجمیع رسوبات در دستگاه می باشد.اکنون به مراحل تخلیه آب دستگاه می پردازیم :

آبگرمکن را خاموش کنید.

چنانچه میخواد آب آبگرمکن ایستاده را از نخزن آن تخلیه کنید و اقدامات مورد نیاز را انجام دهید در مرحله اول باید این وسیله را در حالت خاموش قرار دهید. از همه مهمتر اینکه باید بدانید دستگاه شما از چه طریق خاموش می شود زیرا در صورت خاموش نکردن صحیح و ناقص دستگاه دچار برق گرفتگی شوید. درصورتی که دستگاه شما از نوع برقی باشد، یک کلید برق برای روشن شدن آن وجود دارد. اگر نمی توانید کلید روشن و خاموش آن را پیدا کنید، کافیست قسمت بالای آبگرمکن را بررسی کنید، چون معمولاً این کلید در آن قسمت قرار گرفته است. البته به طور کلی توصیه می شود که برق ورودی دستگاه را قطع کنید تا اطمینان کافی از امنیت کار خودداشته باشید که همچنین در صورتی که دستگاه شما از نوع گاز سوز می باشد ، راه خاموش کردن آن بسیار راحت است. به این صورت که مشعل دستگاه را در حالت پیلوت قرار دهید.

خاموش کردن آبگرمکن

تا زمان سرد شدن کامل آب در آبگرمکن صبر کنید.

اکیدا بر این موضوع باید اشاره کرد که حتما باید منتظر سرد شدن کامل آب دستگاه باشید و هرگز تا زمان سرد شدن کامل آب در داخل مخزن آبگرمکن برای تخلیه آن اقدام نکنید. شما زمانی بین چند دقیقه تا چند ساعت را باید اختصاص دهید که این زمان بستگی به اندازه مخزن دستگاه شما و میزان آبگرم موجود در آن دارد. در این مرحله لازم است که شیر آب ورودی به آبگرمکن در حالت باز قرار داشته باشد.

آب درون لوله ها را تخلیه کنید.

بعد از اینکه تا سرد شدن کامل آب در داخل آبگرمکن ایستاده صبر کردید، زمان آن می رسد که آب داخل لوله های ساختمان را تخلیه کنید.

آب داخل مخزن آبگرمکن را تخلیه کنید.

در اکثر موارد تخلیه آب از آبگرمکن با خارج کردن آب درون مخزن آن کامل می شود. برای این منظور باید شیلنگ آب بلندی را به شیر تخلیه در آبگرمکن متصل کرده و طرف دیگر شیلنگ را در داخل حمام یا باغچه حیاط قرار دهید.

وصل کردن شیلنگ به شیر تخلیه آبگرمکن

از پمپ آب کمک بگیرید.

چنانچه آبگرمکن ایستاده شما در قسمت زیرزمین خانه قرار گرفته است، این احتمال وجود دارد که تخلیه آب از آن به راحتی صورت نگیرد.

در نتیجه لازم است تا در چنین مواقعی از دستگاه پمپ آب کمک بگیرید

آب خروجی از آبگرمکن را جمع آوری کنید.

اگر می خواهید از میزان رسوبات جمع شده در آبگرمکن ایستاده مطلع شوید، باید آب خروجی از آبگرمکن را در داخل ظرف بزرگی جمع آوری کنید.

میزان رسوبات در آب تخلیه شده از آبگرمکن را بررسی کنید.

همانطور که گفتیم یکی از فواید جمع آوری آب تخلیه شده از آبگرمکن در داخل ظرف بزرگ این است که می توان میزان جرم گرفتگی و رسوب را در دستگاه مشاهده کرد.

داخل مخزن آبگرمکن را شستشو دهید.

اگر قصد داشتید به منظور بهره وری بهتر از آبگرمکن داخل مخزن آن را شستشو دهید، بایستی ابتدا شیلنگ آب متصل به شیر تخلیه دستگاه را جدا کنید.

در نهایت بایستی تمام مراحل فوق را به منظور تخلیه دوباره آب جمع شده در آبگرمکن تکرار کنید تا تمامی رسوبات انباشته شده در مخزن دستگاه تخلیه شوند.

آبگرمکن را به حالت اولیه خود باز گردانید.

حال که از تخلیه کامل جرم ها و رسوب های داخل مخزن و لوله های آبگرمکن مطمئن شدید، باید به منظور استفاده مجدد از آبگرمکن دستگاه را به حالت اولیه خود برگردانید.

حفظ و نگهداری همیشگی از آبگرمکن را فراموش نکنید.

یکی از ساده ترین راه هایی که می توانید برای حفظ کارایی آبگرمکن و پیشگیری از بروز مشکل در این وسیله انجام دهید این است که از فیلترهای رسوب گیر در ورودی آب به آبگرمکن استفاده کنید.

Visits: 3128

نظر خود را بنویسید

واحد فروش